polskienglishdeutsch
Biuletyn Informacji PublicznejCyfrowy Urząd
Jestes tutaj Strona główna » Aktualności » Kultura » Festiwal Tańca Współczesnego

Aktualności - Kultura

W dniach 30.11.-3.12.br. w Ełckim Centrum Kultury odbędzie się Festiwal Tańca Współczesnego IMPRESJE

Program festiwalu:

 30 listopada godz. 19:00  
 Topicha  reżyseria: Piotr Witaszczyk
 Ełcki Teatr Tańca  choreografia: Magdalena Witaszczyk
 1 grudnia godz. 19:00  
 Związki rzeczowe  choreografia: Iwona Olszowska
 Polski Teatr Tańca – Poznań  teksty piosenek: Andrzej Sadowski
 Klub samotnych serc  reż. i chor: EST oraz Iwona Olszowska
 Eksperymentalne Studio Tańca - Kraków  
 2 grudnia godz. 19:00  
 Rozdwojenie  choreografia: Grzegorz Pańtak
 Kielecki Teatr Tańca  
 Sarny   choreografia: Andrzej Morawiec
 Kielecki Teatr Tańca  
 Powyżej nieba  choreografia: Witold Jurewicz
 Kielecki Teatr Tańca  
 3 grudnia godz. 19:00  
 B & B   reż., tekst, scenografia: Andrzej Sadowski
 Iwona Olszowska, Marta Pietruszka  
 - Kraków  choreografia: Iwona Olszowska, Marta Pietruszka
 Śmierć Ofelli  choreografia: Marta Pietruszka, Olga
 Marta Pietruszka - Kraków  Marcinkiewicz
 Bilet na blok prezentacji danego dnia: 10 zł 


TOPICHA
Ełcki Teatr Tańca


Światło: Andrzej Pudłow, Krzysztof Stolecki
Kostiumy: Teresa Waszkiewicz
Scenografia: Iwona Żabińska, Stefan Popko, Krzysztof Stolecki
Choreografia: Magdalena Witaszczyk
Scenariusz i reżyseria: Piotr Witaszczyk
Czas trwania: 60 minut


"Topicha" - to poruszająca i smutna opowieść. Scenariusz tej pełnej grozy historii został stworzony na podstawie słowiańskiej legendy. Spektakl stwarza klimat starosłowiańskich lasów i jezior, pogańskich obyczajów i obrzędów. 

  Tytułową bohaterką jest młoda dziewczyna, która lubi samotność, co staje się pretekstem do odrzucenia jej przez pozostałe dziewczęta. Napiętnowana przez społeczność w życiu codziennym, podczas zabaw, tańców i obrzędów, jest upokarzana i odtrącana.
  Bohaterka odnajduje miłość, jednak jej wybranek obawiając się, że straci przyjaciół porzuca dziewczynę, która ze smutku, samotności i żalu popełnia samobójstwo, powierzając swoje życie głębiom jeziora. 
  Społeczność prawie nie zauważa, że zabrakło wśród nich nieszczęśliwej dziewczyny, żyją, bawią się i pracują, jak zazwyczaj.
  Ten spokój zakłóca jednak zaginięcie jednej z dziewcząt. Ginie także młody chłopak. Wszyscy szukają ratunku u Szamanki, która znajduje przyczynę zagadkowych zniknięć. Jest nią samobójczyni nazwana Topichą.
  Szamanka wywołuje Topichę z głębin jeziora na polanę. Tam dziewczęta i chłopcy wciągają topielicę do wspólnej zabawy, aby nie mogła powrócić do jeziora. Wstaje świt, a Topichę pochłania ziemia, spod której stara się jeszcze wydostać, aby powrócić w głębiny.
  Przepiękna muzyka, taniec i kostiumy obrazują wszystkie sceny, tworząc mistyczny spektakl utrzymany w atmosferze fantastyki i grozy. 


ZWI�ZKI RZECZOWE
Polski Teatr Tańca


koncepcja i choreografia: Iwona Olszowska
muzyka: HERFOPFF
teksty piosenek: Andrzej Sadowski
pomysł scenograficzny i kostiumy: Iwona Olszowska
czas trwania: 40 minut


Opowieść w "Związkach rzeczowych" budują równoległe światy stworzone w ruchu, tekstach i obrazach, które nie są tylko plastycznym dopełnieniem, a kolejną warstwą "dziania się". Iwona Olszowska nie ilustruje choreograficznie tekstów piosenek Andrzeja Sadowskiego, ale raczej dialoguje z nimi, pokazują nam różne związki miedzy ludźmi i formami. Równie ważne jest tu postrzeganie zmysłowe, jak i emocjonalne. 
KLUB SAMOTNYCH SERC
Eksperymentalne Studio Tańca

Tanczą:, Dominika Jucha, Karolina Kałużna, Magda Koza, , Magda Przybysz, Ewa Szubstarska, Martyna Turcza, Paulina Wysocka,, Katarzyna
Scenariusz współpraca EST
Choreografia i struktura improwizacji Iwona Olszowska i EST
Aranżacja przestrzeni: Iwona Olszowska i EST
Collage muzyki: Iwona Olszowska
Muzyka: fragmenty z filmów Dellicatessen, Betty Blue

 
ROZDWOJENIE
Kielecki Teatr Tańca


Choreografia: Elżbieta i Grzegorz Pańtak
Muzyka: Plastic Man
Czas trwania: 8 min


Premiera odbyła się 13 lipca 2005r. w Nagoya Centrum Auditorium w Japonii
Impresja taneczna zrealizowana w stylu modern jazz underground. Tematem jest współzawodnictwo dwóch przeciwnych energii istniejących we wnętrzu człowieka. 


SARNY
Kielecki Teatr Tańca


Choreografia: Andrzej Morawiec
Muzyka: Francisco Geminiani, Gabriel Yard, Miles Davis, Patrick Doyle, Adam Klocek, Gordon Jacob, Quincy Jones, Antonio Vivaldi
Czas trwania: 26 min 

Premiera odbyła się 2 grudnia 2005r. na Dużej Scenie Kieleckiego Centrum Kultury
„Choreografia jest moim ukłonem w stronę kobiety jako zjawiska, bez którego nie wyobrażam sobie swojego egzystowania na tym świecie. Spoglądam z podziwem jak realizują się w życiu społecznym i politycznym godząc obowiązki życiowe z ciągłym samorozwojem. "Sarny" jest moim aktem gloryfikacji kobiet.”
Andrzej Morawiec 

 
POWYŻEJ NIEBA
Kielecki Teatr Tańca


Choreografia: Witold Jurewicz
Muzyka: Michael Nyman 

Premiera odbyła się 2 grudnia 2005r. na Dużej Scenie Kieleckiego Centrum Kultury czas trwania 25 min. 
Spektakl jest próbą odpowiedzi na pytanie „Czy taniec można zdefiniować”. Niestety zawsze próby zdefiniowania tańca są bardziej lub mniej nieporadne, często w zderzeniu z żywym tańcem definicje przez swą nieprecyzyjność brzmią żartobliwie. 


B&B
Iwona Olszowska
Marta Pietruszka 

Tańczą: Iwona Olszowska i Marta Pietruszka
Obsada: Anna: Iwona Olszowska, Teresa: Marta Pietruszka
Narrator: Andrzej Sadowski
Tekst, reżyseria, opracowanie wizualne, muzyka: Andrzej Sadowski
Choreografia: Iwona Olszowska, Marta Pietruszka
Technika:Marcin Baran
Produkcja: Stowarzyszenie Mandala
Współpraca przy realizacji: SCKM w Krakowie
Premiera: kwiecień 2005

"B&B" to, jak twierdzi Sadowski, "typowa tanc-nowela". Może i typowa, ale tanc-nowela to oryginalny twór, nieznany jeszcze w teatrze. Mrożąca krew w żyłach opowieść o panu Zenonie, który ma dwóch synów i duże mieszkanie. Dwa pokoje wynajął dwóm dziewczynom - Annie i Teresie. Dziewczyny zostały zamordowane. Opowieść poznajemy dwutorowo - na ekranie Sadowski opowiada ją i komentuje, a na scenie Iwona Olszowska i Marta Pietruszka przedstawiają tańcem oraz słowem, w świetnej scenie wspomnień z dzieciństwa, które miały pomóc w dotarciu do zagadki ich śmierci, a przyniosły tylko garść banalnych wspomnień. Tajemnica pozostaje nieodgadniona, nie chodzi tu zresztą tylko o tajemnicę kryminalnej historii, ale przede wszystkim o tajemnicę przypadku rządzącego ludźmi, o niemożność poznania drugiego człowieka.
Joanna Targoń, "Gazeta Wyborcza 


ŚMIER� OFELII
Marta Pietruszka

Tańczy: Marta Pietruszka
Choreografia: Olga A. Marcinkiewicz, M. Pietruszka
Scenografia: M. Kotański
Muzyka: A.Vivaldi, Purcell, Adams
Czas trwania: 23 minuty

„Śmierć Ofelii” - bezpośrednią inspirację spektaklu stanowiła „Mimika...” W. Bogusławskiego – XIX-wieczny podręcznik dla adeptów sztuki aktorskiej, będący zbiorem skodyfikowanych gestów i póz teatralnych, opowiadających podstawowym stanom emocjonalnym, takimi jak gniew, smutek i radość. Jest to podręcznik martwych dzisiaj gestów i sztucznych układów ciała, które wówczas stanowiły reformatorski krok w kierunku prawdy psychologicznej. Właśnie martwota konwencji i pusta forma teatralna nasunęły myśl o postaci, która zderza się z nimi na płaszczyźnie społecznej i pada ich ofiarą – o Ofelii z ”Hamleta”, którego opracowania podjął się sam Bogusławski. Dlatego też, punktem wyjścia przedstawienia stał się monolog szalonej Ofelii zaczerpnięty z egzemplarza Bogusławskiego, „przetłumaczony „ na język gestów „Mimiki...” zgodnie z instrukcjami oddzielnego rozdziału, poświęconego scenicznemu ukazaniu szaleństwa. Odgrywane jest więc podwójne szaleństwo – Ofelii Szekspira oraz szaleństwo postaci teatru Bogusławskiego. Tematem przedstawienia jest portret psychologiczny postaci ulegającej rozpadowi osobowości na społeczną, dworską oraz uczuć i instynktów. Śmierć poprzez formę odrzucenie i zniszczenie wszystkiego, co poza konwencją, w tym przypadku społeczną, dworską. Wychodzi, obłąkana Ofelia w lustrze widzi samą siebie – jej portret ulega coraz większym zniekształceniom aby na końcu, jako samodzielnie istniejąca postać wtargnąć do przestrzeni przed lustrem. Tutaj, w stelażu – schemacie stroju dworskiego, w pokoju zaznaczonym również jako schemat, następuje ostateczny rozpad jej tożsamości – jak pół- automat powtarza martwe gesty Bogusławskiego.

baner

Kalendarz wydarzeń

 Listopad 2025 
 Pn  Wt  Śr  Cz  Pt  So  N 
       1  2
  3  4  5  6  7  8  9
10111213141516
17181920212223
24252627282930
wszystkie     dodaj

Znajdź nas na Facebooku

Migawki

I ślubuję, że Cię nie opuszczę…
Prezydent Ełku po raz pierwszy w tym roku wręczył medale za długoletnie pożycie małżeńskie. Do grona Ambasadorów miłości 16 czerwca 2016 r. dołączyło trzynaście kolejnych par, które wspólnie przeżyły co najmniej 50 lat. Małżonkowie uchylili też rąbka tajemnicy, jaką jest recepta na udane wspólne życie.
  • Galeria
  • Video
http://old.www.elk.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/949066obrazek123.jpg http://old.www.elk.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/742857balony_2011.jpg http://old.www.elk.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/225302MOTOSHOW1.jpg http://old.www.elk.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/989490obraz082.jpg http://old.www.elk.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/193785Orbassano.jpg http://old.www.elk.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/737166zakon.jpg http://old.www.elk.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/9063823_maja.jpg http://old.www.elk.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/758042swieto_flagi.jpg http://old.www.elk.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/323309dzien_dziecka.jpg
przejdź do galerii

iso2009

banerek
park_linowy_m