Aktualności -
Wydarzenia
19.03.2013 |
Autor _
Właściciele zamieszkałych nieruchomości powinni zadbać o wypowiedzenie umów z firmami odbierającymi śmieci – wynika z interpretacji Ministerstwa Środowiska.
„Czy właściciele nieruchomości, którzy mają zawarte umowy, będą mogli po 1 lipca 2013 r. korzystać z nich, a nie z systemu gminnego? Czy właściciele nieruchomości będą musieli wypowiadać dotychczas zawarte umowy na odbieranie odpadów komunalnych, czy wygasają one z mocy prawa?" – Ministerstwo Środowiska opublikowało na swojej stronie internetowej interpretację dotyczącą wypowiadania dotychczas zawartych umów na odbieranie odpadów komunalnych.
ZOBACZ INTERPRETACJĘ MINISTERSTWA ŚRODOWISKA:
http://www.mos.gov.pl/g2/big/2013_03/a10fbe4eb8b3fa6edecc804074f7067a.pdfZ interpretacji wynika, że dotychczasowe umowy nie ulegną rozwiązaniu z mocy prawa. Zgodnie z art. 6h ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r., poz. 391, z późn. zm.) właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy będą zobowiązani ponosić na rzecz gminy, na terenie której położone są ich nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
W nowym systemie właściciele nieruchomości zamieszkałych nie będą już musieli zawierać umowy na odbieranie odpadów komunalnych z podmiotem posiadającym odpowiednie zezwolenie (taki obowiązek spoczywał na właścicielach nieruchomości przed nowelizacją ustawy).
Ponadto nowa ustawa nie rozwiązuje, ani nie wygasza dotychczas zawartych umów, ponieważ są one stosunkiem cywilno-prawnym, w który ustawodawca nie powinien nadmiernie ingerować.
Każda umowa zawarta pomiędzy właścicielem nieruchomości zamieszkałej, a odbierającym odpady komunalne powinna zawierać zapis o trybie i warunkach jej rozwiązania przez jedną ze stron. Na tej podstawie właściciele nieruchomości będą mogli rozwiązać dotychczasowe umowy na odbieranie odpadów komunalnych.Decyzję o rozwiązaniu umowy podejmuje właściciel nieruchomości.
Pozostawienie jej bez rozwiązywania nie zwalnia od obowiązku uiszczania na rzecz gminy opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.W szczególności właściciele domków jednorodzinnych powinni zwrócić uwagę na to, w trybie przewidzianym w umowie, rozwiązać ją w stosownym terminie (z wyprzedzeniem). Pozwoli to uniknąć podwójnej opłaty za odbiór odpadów komunalnych.
Zintegrowany odbiór odpadów z posesji zamieszkałych na terenie miasta Ełku nastąpi w terminie od 1 lipca 2013 r. po wyłonieniu jednego operatora
Źródło:
Ministerstwo Środowiska
http://www.mos.gov.pl/g2/big/2013_03/a10fbe4eb8b3fa6edecc804074f7067a.pdfSerwis Samorządowy PAP
http://www.samorzad.pap.pl/palio/html.run?_Instance=cms_samorzad.pap.pl&_PageID=2&s=depesza&dep=121001