Aktualności -
Wydarzenia
16.11.2012 |
Autor _
Miasto Ełk otrzymało Certyfikat „Samorządowy Lider Edukacji 2012" przyznany w II edycji Ogólnopolskiego Programu Certyfikacji Gmin i Powiatów Rzeczypospolitej Polskiej. Nasze miasto dostało certyfikat już po raz drugi. W tym roku Ełk zdobył również nagrodę dodatkową: Wyróżnienie „PRIMUS" 2012.
Ełk uzyskał status laureata II edycji Ogólnopolskiego Programu Certyfikacji Gmin i powiatów Rzeczypospolitej Polskiej „Samorządowy Lider Edukacji", organizowanego przez Fundację Rozwoju Edukacji i Szkolnictwa Wyższego we współpracy z Agencją Public Relations Przemysław Ruta Communication.
W ramach programu "Samorządowy Lider Edukacji" przyznawane są prestiżowe certyfikaty dla gmin i powiatów, które mogą pochwalić się znaczącymi osiągnięciami w rozwoju edukacji na swoim terenie oraz w podnoszeniu jakości lokalnej polityki edukacyjnej.

Po dokonaniu formalnej i merytorycznej oceny zgłoszenia Komisja Konkursowa, która pracowała pod przewodnictwem prof. dra hab. Dariusza Rotta, zdecydowała o przyznaniu Miastu Ełk certyfikatu „Samorządowy Lider Edukacji 2012" (certyfikat przyznany na okres od listopada 2012 r. do października 2013 r.).
Miasto Ełk otrzymało certyfikat już po raz drugi (Ełk był laureatem I edycji konkursu w 2011 roku).
Uzyskanie Certyfikatu oznacza, Miasto Ełk wyróżnia się na tle innych samorządów pod względem inwestycji w edukację i działalności na rzecz jej rozwoju. Tytuł potwierdza też, że gmina podejmuje aktywne działania w kierunku aktywizowania młodzieży uczącej się, rozwijania jej edukacyjnych i naukowych pasji oraz jest jednostką terytorialną, która skutecznie wspiera procesy wyłaniania się gospodarki opartej na wiedzy na poziomie lokalnym i rozumie konieczność inwestowania w nią.
Dokonując oceny Komisja Konkursowa zwróciła uwagę m.in. na osiągnięcia Ełku w zakresie rozwoju infrastruktury oświatowej, sukcesy uczniów i nauczycieli miejskich szkół oraz innowacyjne rozwiązania w dziedzinie polityki edukacyjnej.


Miasto Ełk zdobyło w tym roku również dodatkową nagrodę: Wyróżnienie „PRIMUS", przyznawane laureatom Programu „Samorządowy Lider Edukacji", którzy w procesie certyfikacji uzyskali najwyższą liczbą punktów rankingowych. Wyróżnienie „PRIMUS" przyznane zostało na okres od listopada 2012 r. do października 2013 r.
Wśród tegorocznych laureatów Programu w województwie warmińsko – mazurskim znalazły się tylko 3 miasta: Ełk, Iława, oraz Olsztyn.
Wyniki programu certyfikacji „Samorządowy Lider Edukacji 2012" zostały oficjalnie ogłoszone podczas uroczystej gali finałowej, która odbyła się 14 listopada w auli Collegium Novum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
W imieniu Prezydenta Ełku Tomasza Andrukiewicza dyplom potwierdzający nadanie certyfikatu oraz wyróżnienie i statuetkę „PRIMUS" odebrał Naczelnik Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Ełku Pan Stanisław Zalewski.
Więcej o procedurze ocenyO przyznaniu certyfikatu „Samorządowy Lider Edukacji" decyduje Komisja złożona z wybitnych przedstawicieli świata polskiej nauki, którzy specjalizują się w problematyce rozwoju systemu edukacji i promocji szkolnictwa.
Komisji przewodniczył prof. Dariusz Rott – członek Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, rzeczoznawca Ministerstwa Edukacji Narodowej, ekspert Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W skład Komisji weszli również: prof. dr hab. Piotr Wilczek - wykładowca Uniwersytetu Warszawskiego, profesor wizytujący Uniwersytetu w Chicago; prof. Krzysztof Czekaj – socjolog miasta, profesor Górnośląskiej Wyższej Szkoły Handlowej im. W. Korfantego; prof. Halina Rusek - socjolog, wykładowca akademicki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, była prorektor tej uczelni.
By poddać się procedurze akredytacyjnej, samorządy wypełniały specjalny raport samooceny, w którym opisywały własne działania w sferze lokalnej polityki edukacyjnej. Raporty były szczegółowo analizowane przez Komisję, która weryfikowała działania i osiągnięcia. Ocena odbywała się m.in. na podstawie: raportów samooceny, informacji pozyskanych z instytucji publicznych, informacji ze środowisk lokalnych, danych Systemu Informacji Oświatowej. Recenzenci mogli też zapoznawać się z działaniami samorządów w trakcie wizyt audytorskich w gminie lub powiecie uczestniczącym w programie.
Każdy samorząd oceniało niezależnie od siebie troje recenzentów, którzy przyznawali gminom i powiatom od 0 do 50 pkt. Certyfikaty „Samorządowy Lider Edukacji" otrzymały samorządy, które w procedurze akredytacyjnej uzyskały co najmniej 90 pkt. Rankingowych.
(Źródło i dodatkowe informacje na stronie:
www.fundacja-edukacja.org.pl)