Aktualności -
Wydarzenia
22.10.2012 |
Program "Daj mi szansę ja też potrafię" – Pedagog uliczny jest umieszczony na Witrynie Obywatelskiej Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej jako przykład dobrych praktyk realizowanych przez nasze miasto.
Nasze Miasto zostało wyróżnione na Witrynie Obywatelskiej pod adresem:
www.prezydent.pl/witryna-obywatelska/witryna-obywatelska/, w kategorii Wspólnota Obywatelska za program „Daj mi szansę ja też potrafię", który realizowany jest w Ełku przez pedagogów ulicy.
Głównym celem programu jest aktywizacja społeczna młodych ełczan w wieku 10 – 20 lat, wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem społecznym, ich reintegracja społeczna oraz zagospodarowanie im czasu wolnego, a tym samym dotarcie i aktywizacja ich rodzin.
Witryna Obywatelska Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej jest miejscem gromadzenia i upowszechniania działań obywatelskich i dobrych praktyk, które są podzielone na trzy kategorie:
Wspólnota Obywatelska, Partnerstwo Samorządów, Obywatelska Inicjatywa Lokalna.
Celem Witryny jest wspieranie uczestnictwa obywateli w zarządzaniu sprawami publicznymi poprzez:
• rozbudzanie świadomości obywatelskiej mieszkańców oraz budowanie kapitału społecznego,
• kształtowanie świadomości, że rozwój Polski, a więc także gmin, jest wynikiem pracy obywateli, którzy również ponoszą za niego odpowiedzialność niezależnie od poglądów politycznych,
• otwieranie struktur państwa dla obywateli i zachęcanie do kształtowania nowych form uczestnictwa obywatelskiego,
• budowanie przekonania, że podstawą rozwoju jest jak najszersza współpraca jednostek samorządu terytorialnego, tak ze społecznościami lokalnymi, jak też między sobą.
Pedagogika ulicy - streetworking, jest formą pracy socjalnej, w której kontaktu z podopiecznymi szuka się w miejscach przez nich najczęściej odwiedzanych: na podwórku, ulicy, w parku.
Działalność pedagogów ulicznych w Ełku rozpoczęła się w czerwcu 2009 r. w ramach Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Pedagodzy spotykają się z podopiecznymi, spędzają z nimi czas na ulicy oraz organizują zajęcia rozwijające formy spędzania czasu wolnego: wyjście do kina, na kręgle, na basen, gra w paintballa, zawody longboardowe, spływy kajakowe, wyjazdy integracyjne i edukacyjne dla dzieci.
Dzieci angażowane są przez pedagogów do drobnych prac społecznie pożytecznych (malowanie płotu w przedszkolu, pomoc w sprzątaniu plaży, pomoce porządkowe w kręgielni itp.) za co młodzież może korzystać ze sprzętu wodnego, pływalni, kręgli.
Jednym z głównych wyzwań streetworkingu jest przywrócenie relacji społecznych, w poszanowaniu podstawowych praw człowieka – otaczanie opieką ludzi najbardziej bezbronnych i dostarczanie im środków by potrafili zadbać o siebie samych. Praca jest skierowana na zapobieganie wykluczeniu społecznemu.
Pedagodzy poprzez pracę z dziećmi docierają do ich rodzin i nawiązują współpracę z rodzicami. Rodziny te często są zaniedbane, niewydolne wychowawczo, alkoholowe lub niepełne. Streetworkerzy wskazują im formy pomocy.
Streetworkerzy wraz z podopiecznymi, w zaniedbanym podwórku budynków socjalnych, wykonali plac zabaw dla dzieci. Udało się zaangażować rodziców, którzy czynnie uczestniczyli w pracach budowlanych.
W trakcie realizacji projektu pojawiła się potrzeba rozszerzenia pracy streetworkerów na inne obszary miasta. W związku z tym przygotowano projekt Gminy Miasta Ełku ze Stowarzyszeniem „Alternatywa" - „Ełckie Centrum Rewitalizacji Społecznej", który otrzymał dofinansowanie ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt zakładał 2 etapy:
1 etap – powstanie Szkoły Pedagogów Ulicznych i Animatorów, w której uczestniczyło
26 kandydatów na pedagogów i animatorów ulicznych. Po cyklu szkoleń do pracy z dziećmi na
ulicach wyłonionych zostało 20 osób.
2 etap – praca 10 animatorów i 10 pedagogów ulicznych na ulicach Ełku ze 150 dziećmi w
wieku 10-20 lat.
Po zakończeniu realizacji projektu Ełckie Centrum Rewitalizacji Społecznej, od 1 listopada 2012 nadal kontynuowana będzie praca streetworkerów na ulicach Ełku.