Aktualności - Aktualności
23.07.2012 |
23 lipca zakończono budowę obwodnicy miasta Ełku, od tego dnia zostały zlikwidowane wszelkie objazdy i zamknięcia, a ruch odbywa się zgodnie z oznakowaniem docelowym.
Budowa obwodnicy rozpoczęła się w 2004 roku i została podzielona na 5 etapów. W I i II etapie wykonano: drugą jezdnię na ulicy Przemysłowej, podniesiono wiadukt kolejowy, rondo u zbiegu ulic: Suwalskiej i Przemysłowej, oraz nowy odcinek drogi od ulicy Suwalskiej do ul. Kolonia wraz z przebudową przejazdu kolejowego. Następnie w 2005 roku przystąpiono do realizacji etapu V, w którym wykonano przebudowę ronda u zbiegu ulic Grajewskiej, Kilińskiego i Przemysłowej, oświetlenie, kanalizację deszczową, dobudowano nową nitkę drogi na ulicy Grajewskiej wraz z budową chodnika i ścieżki rowerowej. W lata 2010-2012 zrealizowano ostatnie 2 etapy inwestycji III i IV zawierające najwięcej trudnych obiektów inżynierskich: most, wiadukt kolejowy, pięć wiaduktów drogowych oraz przepusty dla zwierząt.
Uruchomienie nowej obwodnicy miejskiej niesie za sobą wiele korzyści dla mieszkańców wśród nich możemy wymienić między innymi:
- wyprowadzenie z centrum Ełku uciążliwego ruchu tirów i ciężkiego transportu, który obecnie odbywa się ulicami Grajewską, Kilińskiego, Wojska Polskiego, 11 Listopada, Sikorskiego, Łukasiewicza i Suwalską.
- poprawy bezpieczeństwa podróżujących i pieszych, w szczególności w centrum miasta,
- rozwoju gospodarczego, ponieważ przy obwodnicach miast lokują się firmy produkcyjno-usługowe, dla których ogromnym znaczeniem jest dobre skomunikowanie z trasą szybkiego ruchu. Przy obwodnicy miasto Ełk posiada atrakcyjne grunty, na których – po uzbrojeniu i sprzedaży – powstaną firmy produkcyjne,
Dzięki staraniom Prezydenta Tomasza Andrukiewicza udało się do inwestycji związanej z budową obwodnicy włączyć modernizacje i remonty innych ulic w mieście w wyniku czego zrealizowano remonty dróg:
- całej długości ul. 11 Listopada (506 m) – kompleksowy remont nawierzchni jezdni, budowę i modernizację chodników, krawężników, oświetlenia wraz z wykonaniem kanalizacji deszczowej,
- całej długości ul. Kajki (479 m) – kompleksowy remont nawierzchni jezdni, budowę i modernizację chodników, krawężników oraz oświetlenia,
- całej długości ul. Łukasiewicza (600 m) – remont chodnika, wjazdów i wymianę krawężników,
- całej długości ul. Suwalskiej (1,2 km) – remont chodników i wjazdów po obu stronach jezdni,
- miejscowe położenie nowej nawierzchni asfaltowej w obrębie skrzyżowania ul. Łukasiewicza i Suwalskiej.
Wykonawcą obwodnicy jest konsorcjum firm, którego liderem jest firma MIRBUD S.A. ze Skierniewic. Została ona wyłoniona w drodze przetargu przez GDDKiA. Łącznie budowa wszystkich etapów obwodnicy miasta Ełku kosztowała 162 mln zł. z czego miasto Ełk pozyskało na ten cel – 134 mln zł. (Unia Europejska, GDDKiA, dotacja wojewody), wkład finansowy Miasta Ełku wyniósł prawie 14 mln zł.
| < Poprzednia | Następna > |
|---|